23 March 2011

Forår og sommertid....

..........hvad bilder vejrguderne sig egentligt ind?
Forårsmånederne marts, april og maj - ja, men jeg har altid syntes, at det er forår, når det er forår, nærmere bestemt når det føles som forår.
Jeg har hørt et par gange for nyligt, at man siger i Danmark, at foråret begynder den 1. marts? det kan jeg nu ikke huske - men til gengæld stiller jeg mig altid på bagbenene, når alle heromkring siger, at foråret i år startede den 20. marts klokken 19.21. Ja, man har et officiel tidspunkt i forbindelse med forårsjævndøgn, hvor man siger, at foråret starter. Og vi er da også gået over til sommertid - det gjorde vi den 13. marts. Her hedder det "daylight savings time".
I sidste uge begyndte jeg at føle, at nu er det ved at være forår. Mine få vintergækker var sprunget ud, næsten al sneen var forsvundet, og en af mine favourit forårsbebudere "the
redwinged blackbird" havde indfundet sig. Billedet er taget den 17. marts.
En anden forårsbebuder "the robin", som jeg ikke lige har et billede af, var også lige pludseligt til stede i stort tal. Der var en leben og kvidder overalt fra tidligt til sent, og for et par dage siden hørte jeg den første frø (bullfrog) udgyde sine højlydte kærlighedserklæringer.
Duke, vores shæfer og Hansen, westie, var begge fulde af ny energi og gad ikke være indendøre længere.
Hvis I skulle være i tvivl, kan jeg godt bekræfte, at westies elsker at være beskidte, og det er slet ikke svært, da de jo er meget tæt på jorden.
Hvad sker der så? I dag vågner jeg op til 10 cm sne, som i løbet af dagen blev til 20 cm med driver op til 40 cm, selvfølgeligt lige i indkørslen.

Frost, sne og isslag, puha - og forårsbebuderne er som forsvundet, de gemmer sig vel, hvorimod vinteres fugle atter tiltrækkes af foderhusene.
 

8 comments:

  1. Sikke nogle dejlige hund du har :-), dejligt med forår , tænk dig sådan en redwinged blckbird så jeg aldrig det år jeg boede i vancouver

    ReplyDelete
  2. Men Lene, altså, hvad er nu det for noget med massive snemængder NU??
    Det er da lige sent nok, synes jeg - men det gør du nok også...
    Det er altså lidt ulogisk, at I går over til sommertid, inden I officielt kalder det forår og dermed også før jævndøgn. Vi ville sådan ønske, at det var i samme weekend verden over, for hvor ville det hjælpe på enigheden om telefonmøderne mellem og og USA :-)

    'The robin' kan næsten kun være rødhalsen/rødkælken, som vi kan se hele vinteren igennem - er det en trækfugl hos jer?

    ReplyDelete
  3. Jamen dog Lene, hvad er det for noget roderi, med den sne. Men egentlig, når jeg tænker tilbage, var det så ikke altid sådan førhen, at når forårsblomsterne var begyndt at pible frem i haven, så fik vi altid en omgang hård frost eller sne?
    Jeg kan huske for mange år siden, det må nok have været i begyndelsen af 60´erne, da var vi hele familien i samlet flok draget til Herning hallerne, for at se påskemesse. Min morfar havde en stor amerikansk kasse af en bil, hvid ovenikøbet. Da vi kom ud fra messen var bilen forsvundet i sne, så megen sne var der nået at falde i de timer, vi havde travet rundt på messen og vi måtte vente på at få den gravet fri.
    Din westie er bare vidunderlig skøn (jamen, det schæferen selvfølgelig også), jeg havde i mange år en cairnterrier og så vidt jeg ved, så er der ikke så megen forskel på westie og cairn.

    ReplyDelete
  4. Birgitte, de er også i BC; men de ses ikke i byerne.
    Lene

    ReplyDelete
  5. Ellen, ja det kan du tro, at jeg synes - jeg har slet ikke tid til det nu.
    Jeg kan godt se, at det ville være mest praktisk, hvis man gik over til sommertid overalt på samme dato; men selv synes jeg, at det er dejligt, at der nu kun er 5 times forskel mellem Ontario og Danmark - det gør det lidt nemmere at finde en tid, som er god "i begge ender".
    Og så til vores Robin. Lige siden jeg så den første gang, har jeg tænkt at min engelsklærer - dengang for mange år siden - altså oversatte helt forkert, når han kaldte den rødkælk på dansk, for det ligner den slet ikke. Jeg har hele tiden syntes, at den minder mig om en solsort, bare andre farver. Indtil nu har jeg bare ikke taget mig sammen til at slå det op; men det fik du mig så til.
    Den Amerikanske Robin (Turdus migratorius) er slet ikke nært beslægtet med den Europæiske Robin (Erithacus rubecula,som er en rødhals/rødkælk). Derimod er den en drossel og nært beslægtet med solsorten. Sådan, så fik vi det på plads. Her ser vi den ikke om vinteren; men nogen påstår, at den er her hele året.
    Lene

    ReplyDelete
  6. Annette, ja jeg burde ikke være så forbavset over sneen - her kan vi risikere nattefrost helt indtil den tredje week-end i maj måned. Det er jo bare sådan, at når jeg nu har involveret mig i alt det pilehalløj, så er det altså slet ikke velkomment, idet jeg jo gerne skulle have høstet MEGET SNART.
    Det må have været noget helt særligt at køre rundt i din morfars "amerikaner" dengang.
    Hundene er begge to dejlige, Hansen er meget charmerende (og det ved han godt selv), og det er sikkert derfor westies ofte bruges i reklamer.
    Lene

    ReplyDelete
  7. Det bliver jo fantastisk påskevejr, så nu fornemmer man for alvor, at forårsfornemmelserne kryber ind under huden. Det er samme super fornemmelse hvert år......og humøret stiger bare 200% :)

    Forårshilsen

    Monne
    Københavnske restauranter
    http://københavnskerestauranter.dk/

    ReplyDelete
  8. Skønne billeder. God sommer :)


    Sommerhilsen


    Kent
    http://reparationhtc.dk/

    ReplyDelete

Tak fordi du kiggede ind! Kommentarer er altid velkomne.