08 September 2011

Naturlig bekæmpelse af larver?

Det er nogle uger siden, at jeg sidst så nogle af de store, grønne larver, som jeg fortalte om i indlægget om tomater.
I dag var der så nogle stykker igen; men denne gang har jeg fået hjælp til bekæmpelsen fra naturens hånd.
Larverne bliver ofte "angrebet" af en lille hveps, som lægger sine æg (via et langt "rør") inde i larven. Hvepsens larver lever så indeni værten og spiser af dens indre. Når de så har vokset sig store, kravler de udenpå værten og forpupper sig.
På billederne fra haven i dag kan man se pupperne af hvepse larverne, og tomatlarven er død eller døende.
Jeg har lidt svært ved, at lade larverne sidde; men ved at lade naturen tage affære opnår jeg jo, at der næste år vil være endnu flere hvepse til at hjælpe mig.

4 comments:

  1. Hvor fascinerende! Og en anelse ulækkert, måske... ;-)
    Det er forbløffende at studere naturens egen balancekunst - det var nogen kanongode billeder, du viste os her af et eksempel.

    ReplyDelete
  2. Ja, temmeligt ulækkert, Ellen! Det synes jeg også.
    Billederne - tak for din ros, jeg har meget at lære; men har svært ved at tage tiden til det.
    Lene

    ReplyDelete
  3. Godt du selv siger, at det er ulækkert! Jeg synes det er fascinerende men ret ækelt! Tror altså jeg bedre kan li' dine billeder af kæledyr, natur og tomater... ;-D

    ReplyDelete
  4. Ja, vi kan kun være enige Mai-Britt.
    Det være sagt, så kan jeg også godt lide at vise noget, som man ikke ser i Danmark.

    ReplyDelete

Tak fordi du kiggede ind! Kommentarer er altid velkomne.