06 October 2011

En enkelt kolibri - og valg i Ontario

Ja, kolibrier og valg har jo intet som helst med hinanden at gøre.
Det er sjældent, at vi ser kolibrier sidde - for det meste flyver de eller "holder stille" i luften, medens de forsyner sig med nektar. Forleden sad denne lille - måske lidt forhutlede - kolibri (det er enten en hun eller et ungt eksemplar af Rubinkehlkolibrien, The Ruby Throated Hummingbird) på ryggen af en af havestolene, som om den ikke rigtigt kunne bestemme sig, om den skulle tage sydpå nu eller ej.

Den forsynede sig dog fra både mine blå salvier........
.....og fra de røde, hvilke de har frekventeret meget hele sommeren, ligesom de flittigt har benyttet sig af sukkervandet i beholderen, som vi har hængt op.

Og så er der valg i Ontario i dag. Jeg havde tænkt mig at postere et indlæg med kolibrien; men syntes så egentligt, at jeg kunne kombinere det med lidt oplysninger om vores valg. For helt ærligt, så kunne jeg sikkert lige så godt have stemt på kolibrien!
Det lyder selvfølgeligt helt fjollet; men som dansker kan jeg altså ikke forenes med vores valgsystem herovre. Jeg vil vende tilbage til det (forhåbentligt i morgen, når vi ved resultatet); og bare fortælle, hvorfor jeg synes, at kolibrien skulle have haft min stemme.
I hver valgkreds kan man stemme på een person fra hvert parti. Den person, som får flest stemmer i en valgkreds, bliver valgt ind i parlamentet, og idet der ikke findes partistemmer, er det bare ærgerligt, hvis man har brugt sin stemme på en, som ikke kommer ind. Traditionelt er der mange stemmer til en kandidat fra et parti, som jeg ikke stemmer på, i vores valgkreds - og således mener jeg, at min stemme er tabt. Det er urimeligt, og efter min mening et dårligt demokrati.
Nå, om et øjeblik begynder transmissionen i TV.....det vil jeg jo godt se, selv om det hidser mig enormt op.

5 comments:

  1. Jeg elsker fugle så dine billeder gør mig helt salig!! Åh hvor er de dejlige!

    ReplyDelete
  2. Ja, kolibrierne er dejlige og sjove at have i haven. Jeg har aldrig set en af deres reder; men har læst, at deres æg er 8x13mm! Mine billeder er ikke så skarpe, da de er taget gennem vinduet fra køkkenet.

    ReplyDelete
  3. jeg fangede engang en Kolibri i Californien; den havde forvildet sig ind under taget på Gazeboen og sad der og flaksede helt vildt. Det kunne jeg ikke bære så ved hjælp af en frygtelig Storm-P anordning kom jeg så højt op, at jeg ku' gribe om den og kravlede med en ledig hånd ned og slap Kolibrien fri i jasmin busken... den forsvandt naturligvis med lynets hast.
    Jeg ville ønske vi havde Kolibrier her.

    ReplyDelete
  4. Hvor er de altså nuser, de små kolibrier... jeg faldt fuldstændig for dem, da vi var i USA sidste sommer - og du har dem bare i haven!
    Jeg kan godt forstå, at du kan blive ophidset over den mærkværdige form for 'demokrati' - det er da overhovedet ikke i orden, at der kan spildes så mange stemmer.

    ReplyDelete
  5. Ja, Ellen, de kolibrier er nuttede. De styrter rundt hele tiden, og så er de ikke meget større end en humlebi.
    Lene

    ReplyDelete

Tak fordi du kiggede ind! Kommentarer er altid velkomne.