17 October 2011

Noget svineri - blandt andet - i køkkenet.

For godt og vel en uge siden plukkede jeg de sidste tomater og ryddede bedet. Efter nogle dage var mange af tomaterne begyndt at skifte farve; men jeg havde cirka 2 kg grønne, som jeg har syltet i dag.
Da jeg skrev et indlæg om mine tomater, var Annette (Annette udi Holland) så sød at tilbyde mig hendes opskrift på syltede grønne tomater, og nu venter vi bare nogle dage, før vi prøvespiser de første.
I Danmark ville jeg aldrig drømme om at dyrke og sylte asier; men herovre kan jeg kun købe dem hos en dansk bager i Toronto. Dels kommer vi der ikke så tit, og dels synes jeg, at det er lige i overkanten, hvad de tager for dem. Derfor har jeg, siden vi flyttede på landet, dyrket asier hvert år. Det første år blev de flotte, og de følgende år såede jeg troligt mine asiefrø fra Danmark, selv om alt totalt mislykkedes. Nogle år på grund af for meget vand, et år fordi jeg såede for sent og nogle år fordi de blev angrebet af fungi, hvilket jeg tror tog overhånd på grund af agurker og meloner, som jeg også havde i haven, og som var slemt angrebne.
I år besluttede jeg så, at dette var sidste forsøg - jeg var træt af arbejdet og ikke mindst skuffelsen, når de mislykkedes. MEN, HURRA, jeg fik en dejlig høst af store, flotte asier og endte med 24 glas syltede asier - og de er bare sååååå gode, sprøde og dejlige og de bringer glæde, når jeg giver et glas væk.
Og nu til svineriet........
Her udskærer man både gris, okse og lam på en anden måde end man gør i Danmark. Det varede dog ikke mange år, før jeg fandt en slagter, hvor jeg kunne bestille en flæskeside og så få ham til at skære den op for mig. Denne butik (hvor de faktisk også slagtede dyrene) lukkede i foråret og jeg vidste ikke rigtigt hvor jeg nu kunne få mine ribbenstege - og også lever og spæk til leverpostej. Forretningerne sælger kun kalve- og okselever, jeg aner ikke hvad de gør med svineleveren.
Heldigvis fandt jeg for et par uger siden en anden forretning, hvor jeg kunne bestille det samme. Det er altså ikke så svært; men jeg er nu alligevel glad for, at jeg bogstaveligt talt er vokset op i bagbutikken af en slagterforretning, for jeg er ikke i tvivl om, hvad det er, jeg vil have. Stykket på billedet fik jeg slagteren til at save over, så jeg har 2-3 ribbenstege og et slag til rullepølse, som jeg laver til jul (til min mands store ærgrelse - han ville gerne have det altid). Det kunne afhentes i fredags, og lørdag fik vi flæskesteg......UHM
Og så lige denne skønhed, som blev høstet til tørring.

8 comments:

  1. 24 glas! Og så så store! Hurra fordi det lykkedes.
    De syltede tomater er også bare så lækre - det er længe siden, jeg har lavet det, for John bryder sig ikke om dem. Jeg burde lave dem alligevel og forære en masse væk...
    Charlotte har det samme 'problem' i England. Hun har en smaddergod slagter, som er meget villig til at gøre, som hun beder om. Der er bare lige det, at hun har svært ved at forklare det, for hun aner ikke, hvorfra på grisen (eller koen) de forskellige udskæringer kommer fra ;-)
    Hendes kusines mand er slagter, og han kunne forklare sig, så nu er der et par ting, som hendes slagter kender, når hun spørger efter det.
    Uhm - hjemmelavet rullepølse - det er så fint, at du har slæbt de danske specialiter med til Canada, og det lader til, at din mand ikke er ked af det heller ;-)

    ReplyDelete
  2. Jeg har faktisk ikke smagt syltede tomater i mange, mange år - siden min mor lavede dem. Det er jo en skam at de grønne tomater går til spilde (jeg gider ikke rigtigt at modne dem inde - de smager ikke rigtigt), og jeg glæder mig til at tage hul på de syltede.
    Måske kan Charlotte få sin kusines mand til at markere de ønskede udskæringer på en tegning af udskæringer (findes på nettet), så kan hun bringe det til slagteren næste gang, hun vil have noget nyt.
    Ja, når jeg selv skal sige det, så laver jeg en rigtig god rullepølse. Min far var nærmest verdensberømt i store dele af Danmark for sin rullepølse: Suhls rullepølse - og jeg laver den efter hans opskrift.

    ReplyDelete
  3. Det ligner da noget "lækkert" svineri :)


    Hilsen

    Mads
    http://iphonereparationer.dk/

    ReplyDelete
  4. Lene, jeg er så spændt på, om det er samme opskrift, som din mor brugte på grønne tomater. Da vi begyndte at maile sammen om tomaterne, begyndte jeg samtidig at lede efter dem i butikkerne her, desværre uden held. Men næste år, så skal der igen tomater på altanen, det har manglet gennem de sidste 3 - 4 år. Vore skriverier om grønne tomater, gav mig lyst til igen at smage dem ☺.

    24 glas asier, hvor er det flot. Det er så deprimerende, når tingene ikke lige går som man forventer, men heldigvis lykkedes det i år. Asier kendes ikke her og sjovt nok så havde vi emnet oppe og vende, da vi havde gæster i weekenden. Frem med Gyldendals den røde, men oversættelsen fra dansk til hollandsk hjalp ikke, da det blev oversat til græskar. Nå, men jeg må huske at have et par glas med hernede ved næste Danmarkstur.

    Hvor er du heldig, at du igen fandt en god slagter, der kan skære ud præcis som du gerne vil have det. Jeg har slæbt diverse bøger og plancher med til forskellige slagter hernede, for at få et stykke kam med svær. Men slagterne står helt uforstående overfor mine ønsker, idet sværet da skal skæres af i henhold til hollandsk standard. Hvis jeg vil have en svinekam med svær, så bliver den hundedyr, idet hele produktionsapparatet skal ændres for at opfylde mit ønske. Men tanken om en svinekam eller en ribbensteg uden for meget fedt, kan få tænderne til at løbe i vand. Heldigvis, så har jeg fundet svinelever her, men det kniber mere med spæk til leverpostejen ☺.
    Skønheden er intet mindre end pragtfuld.

    ReplyDelete
  5. Slagter Suhl - det er jo helt Anders Andsk :-D
    Men han findes (fandtes) i Danmark? Skønt.
    Han ER berømt - jeg googlede 'slagter suhl', og se bare, hvad der kom frem:
    http://www.fyens.dk/article/1102244:Bagsiden--Slagtermester-Suhl-og-toemrer-Kvist
    Det må da være din far? Alene fordi rullepølsen er nævnt.
    Er det en opskrift, du vil give videre? For så er der en meget ivrig aftager lige her :-)

    ReplyDelete
  6. iphone raparation, meget lækker endda.
    Lene

    ReplyDelete
  7. Ellen,
    mange mennesker har gennem tiden troet, at det var et navn, som min far havde købt.
    Min farfra kom fra Rendsburg i Tyskland, og det var hans navn.
    Jeg ville gerne give dig opskriften; men føler ikke, at det ville være rimeligt at offentliggøre den, specielt da jeg har nævnt Suhls rullepølse, og firmaet Suhls Pålæg stadig eksisterer.

    ReplyDelete
  8. Annette, desværre har jeg ikke min mors opskrift; men den må have være nogenlunde den samme, de var i hvert fald også meget søde og dejlige. Skønt, at du vil dyrke tomater på altanen næste år - jeg synes ikke der er noget så godt som en hjemmedyrket, solmoden tomat. Og så bliver der nok også nogle grønne at sylte :-)
    Asier er der heller ikke et engelsk ord for. Det er vel også bare en ekstra stor agurk? som er syltet.
    Flæskestege med svær (og ben i) kendes heller ikke her. Selv synes jeg, at en svinekam bliver for tør og køber altid flæskesiden til ribbensteg, og så er det dejligt, at svinekød generelt er ret magert her. Vi kan dog også bestille en kamsteg med svær - det har jeg før skaffet til min svigermor.
    Kan du ikke bestille en steg med svær? Slagteren må da bestille sit kød fra en leverandør, som har hele (eller halve) grise, som de skærer ud. Måske kan du, som jeg, finde et sted, hvor de opskærer dyrene til levering til slagterforretningerne, og hvor de også vil sælge direkte til forbrugerne. Der bestiller jeg også både svinelever og spæk (back fat) til leverpostejen.

    ReplyDelete

Tak fordi du kiggede ind! Kommentarer er altid velkomne.