11 October 2011

Taknemmelighed

Denne week-end havde vi den canadiske Thanksgiving. I USA er det i november måned; men her er det altså den anden mandag i oktober.
For os har det altså ikke så stor en betydning; men som de fleste andre familier benytter vi lejligheden til at have en god familie middag på en af dagene. Traditionelt spiser man kalkun med en masse tilbehør (som slet ikke er hvad vi danskere ville servere), og så får man græskertærte med flødeskum og æbletærte med is til dessert. Vi besluttede at spise middag midt på dagen i går, her hos os sammen med min bonussøn, hans forlovede samt min svigermor, og menuer bestod af: Laksemad på nybagt franskbrød, Tarteletter med hønsekød og asparges, Grydestegt svinekam med ovnstegte kartofler, bønner og asier, Diverse udsøgte oste og til sidst en græskar-creme-brulee. Dertil vores hjemmelavede chardonnay og Zinfandel, begge lavet med druesaft fra Californien, og en dejlig port til desserten.
Vi har selvfølgeligt mange ting at være taknemmelige for, og vores demokrati er en af de største.
Jeg stemte første gang som 19 årig, da Danmark stemte om medlemsskabet i EF. Siden da har jeg stemt hver gang, jeg har haft lejlighed til det. Måske er det, fordi vi er vokset op med det; men for mig er det en næsten hellig ret at få lov at afgive stemme, og desuden - hvis man respekterer demokratiet - også en pligt som samfundsborger, uanset hvordan det demokratiske system er i det pågældende land.
Som jeg nævnte i mit sidste indlæg, havde vi valg her i Ontario i sidste uge. Det ser sandeligt ikke ud til, at folk er særligt taknemmelige for deres ret til at stemme. Valgdeltagelsen var på 49.2%!! Det laveste i 37 år.  Traditionelt er stemmedeltagelsen endnu lavere ved kommunale og regionale valg, helt ned til 25% i visse områder.
Jeg tror ikke, at det er fordi folk er utilfredse med vores parlamentariske system, for gennem de 19 år vi har boet her, har der hele 2 gange været mulighed for at stemme for en ændring til et system, som er mere lig det danske. Begge gange har det været stemt ned, og for mig at se, er det alene fordi folk ikke forstår, hvordan det virker, og der har ikke været gjort en indsats for at forklare det inden afstemningen.
Nå, denne gang vandt de liberale med 37% af stemmerne, hvilket gav dem 53 mandater (49.5% af repræsentanterne). De konservative fik 35% af stemmerne, hvilket gav dem 37 mandater (34.5% af repræsentanterne), og demokraterne fik 22% af stemmerne og 17 mandater (15.9% af repræsentanterne).
Der er demokrati, og så er der demokrati.

4 comments:

  1. Ja, den demokratiske verden kan udtrykkes/leves på flere måder, kan jeg se.
    Det, du beskriver her, kan måske i den positive ånd ses som et tegn på, at de fleste har det godt i Canada.
    I USA er den lave valgdeltagelse dog vist mest et tegn på uvidenhed og utilstrækkelig skolegang, men jeg kender ikke så meget til Canada - har dog indtryk af, at I ikke slås med så mange problemer som i USA, men mon ikke geografien og befolkningstætheden har en del med det at gøre?

    ReplyDelete
  2. Jeg tror du har ret med hensyn til nogle af forskellene mellem USA og Canada. Indtil jeg lærte lidt om det politiske system her, tænkte jeg slet ikke på, at demokrati kan være mange ting.

    ReplyDelete
  3. Men... du kan ikke have stemt til EF-valget i 1972, men du kan måske have ønsket det så stærkt, at du husker at have stemt ;-)
    I 1972 var valgretsalderen 20 år, og den blev først sat ned til 18 år i 1978 :-)
    Jeg ville meget gerne have haft kunnet stemme i 1972 (hvor jeg også var 19 år...), men jeg måtte pænt vente til folketingsvalget i 1974, som var det år, Glistrup kom ind. Men det var jeg ikke medvirkende til, at han kom.

    ReplyDelete
  4. Altså Ellen, jeg ville have svoret, at jeg stemte :-) - det står så tydeligt for mig i min erindring!
    Efter at have checket på nettet - for jeg er ikke påståelig overhovedet, nejnejda - må jeg tro, at du har ret. Måske, som du siger, havde jeg et ønske derom, og desuden var vi jo involverede i diskussionerne.
    Nej, jeg var heller ikke medvirkende til at Glistrup om ind; men jeg kendte mange, som var.

    ReplyDelete

Tak fordi du kiggede ind! Kommentarer er altid velkomne.