12 September 2012

Gud ske tak og lov at sommeren er ovre…

For første gang i mit liv mener jeg det!
Sommeren 2012 synes at have været så frygtelig lang og uudholdeligt varm. Varmerekorder er sat på flere dage, og indtil for 2 uger siden har vi ikke fået en ærlig regnbyge siden begyndelsen af maj måned. Kroppen har været tappet for energi, og landskabet heromkring har stort set lidt på grund af varme og mangel på vand. Selv nogle af de gamle, veletablerede træer har tabt bladene allerede. Jeg skulle vel ikke klage, det eneste jeg dyrker på marken, som har økonomisk værdi er pilen, som mærkværdigvis ikke ser sååå dårlig ud. Landmændene og frugtavlerne heromkring har lidt mere eller mindre på grund af sommerens lange, tørre hedebølge.
 
Det skal lige bemærkes, at jeg har haft utallige planer om at skrive på bloggen om dette og hint. Billeder er blevet taget, og fortællinger formet i mit hoved som fDSC01450or eksempel om vores smut til Danmark (ja, vi var der hele 4 dage) på vores vej til mDSC01814in bonusdatters bryllup i England. Hun bor sammen med mand og nu 2 børn i Corfe Castle, hvor så godt som alle husene er bygget af sten, som i sin tid er blevet solgt fra slottet, som nu er en ruin.
 

Om engDSC01442elsk afternoon tea med clotted cream og scones.

 DSC01443



 

 
 
 DSC02315
Om fugleungerne – her er det robins – hvoraf nogle slet ikke hørte hjemme. I reden altså. Brown headed cowbird lægger sine æg i andre, mindre fugles reder – ligesom gøgen – og det er hjerteskærende at se et par småfugle jagte døgnet rundt for at opfostre en unge, som er meget større end dem selv.

 
 
 
 
DSC02236Så var der turen til en norsk by, Decorah, midt i Iowa,hvor jeg boede i Tronheim på Luther College. Der blev flettet pilekurve her. Tidligere på året havde jeg besøg af den danske kurvemager Anne Mette Hjørnholm, som underviste her hos mig i to dage. Stor success og skønt at have hende på besøg her sammen med hendes mand.

 

 

Køkkenhaven har jeg vandet flittigt, så der har været (nå ja, der er stadig) masser af tomater, DSC02442kartofler, agurker, krydderurter mmm, og så har jeg høstet alle mine hvidløg for godt en måned siden. Det er alt sammen så skønt, solmodnet – ja, dog ikke kartoflerne – og fuld af smag.
DSC02611 Tomater, tomater, tomater…

DSC02790

Slangerne, både de levende og deres efterladenskaber, ham (det hedder vel ikke hammer, ha, ha) og kalkungribben…
DSC02469

Pyh-ha, i nat lover de ned til 8-10 grader, skønt. I morgen får vi igen sol og op til 28 grader. Næste uge bliver det mere efterårsagtigt med sol og lidt skyer og bare 20-22 grader. Bare så dejligt! Kan ligefrem mærke energien komme tilbage.

13 comments:

  1. Sol og varme er godt, men ikke i det mængder.
    Man kan godt få ondt af den stakkels fuglemor der bare vil sine unger det bedste.
    Hvidløg har jeg en gang for mange år siden prøvet at sætte i haven, men de blev sådan noget småskidt, som ikke var værd at have med at gøre. Men meget andet høster jeg rigeligt af. Dine slangeagurker ser ud til at være MEGET lange!

    ReplyDelete
  2. Jeg synes, at jeg godt kunne tage varmen, da jeg var yngre. Men de seneste par år - bortset fra at jeg jo er ældre - har vi haft gennemsnitstemperaturer over det almindelige samt en meget høj luftfugtighed, som får det til at føles endnu varmere.
    Mine hvidløg er rigtigt fine. Jeg købte sidste år nogle "sætteløg" fra en hvidløgsfarm ude vestpå. De har mange, mange sorter, så jeg valgte nogle, som kan tage vores sommetider meget kolde vinter og også vil holde sig godt efter høst.

    ReplyDelete
  3. Ja, her i DK kan vi jo ikke lige frem prale af en varm sommer. Men for lidt og for meget kan være lige svært at kapere, dog er høj varme og do. luftfugtighed ikke lige mig. Skønne og dejlige billeder fra dine ture og din køkkenhave.
    Slanger i Paradiset? Uha, men man lærer vel at leve med dem, eller hvad? Er de giftige?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, for lidt og for meget...
      I ontario har vi (så vidt jeg husker) 9 forskellige slangearter + dem, som nogen ynder at holde i terrarium. Kun en af disse er en giftslange, Massasauga rattler, og den lever nu kun 2-3 steder i Ontario og er en truet art her. Der er en mose ca. 6 km herfra, og det er et af de steder, hvor denne klapperslange lever. Efter sigende skulle de ikke komme ret langt udenfor mosen; men da jeg ikke kan lide slanger overhovedet, er jeg stadig lidt i tvivl :-)
      Her har jeg set 3 forskellige arter, den mest almindelige er en lille snogeagtig slange, garter snake, som regel 50-60 cm lang.
      Som du siger, har jeg nok lært at leve med dem, eller i det mindste ikke være bange for dem. Som sagt kan jeg ikke lide dem; men de hjælper med til at holde muse- og sneglebestanden nede, og så er de jo også bange for mig, så jeg ser dem ikke så tit.

      Delete
  4. Slanger - både som grønsager og i mere animalsk form ... jeg vil også gerne vide, om det er giftslanger, I har? Det må nu alligevel være meget sjovt at finde en ham; jeg kan lige se Aubie for mig, hvis han var så heldig :-)
    Hvor mange slags tomater har du? Det ser rigtig godt ud! Kan jeg tælle syv forskellige?
    Og hjemmedyrkede hvidløg, uhmmm - det gjorde jeg i, da jeg havde køkkenhave for mange, mange år siden - jeg husker dem som meget stærke.
    Jeg kan dæleme godt forstå, at du har lidt under varmen - det lyder helt ekstemt, men det har det vel også været?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, herovre hedder slangeagurker English cucumbers! Jeg har forklaret lidt om slangearterne i mit svar til Nonnasblog ovenfor. Og ja, det er da sjovt (efter jeg lige har fattet mig lidt) at finde en ham. For en månedstid siden flyttede jeg en stor stak græs (vi fejer græsset sammen, når vi har slået det), som havde ligget der et par år, og i den stak var der mange ham (jeg ved altså ikke, hvad det hedder i flertal, hjælp, Ellen!), nogle af dem temmeligt store.
      Jeg tror, at jeg har 7 eller 8 forskellige sorter i år. Det er næsten for meget; men jeg elsker de solmodne tomater, og hvor forskelligt sorterne smager. Jeg er ikke sikker på, at mine hvidløg er stærkere, end dem fra supermarkedet. Til gengæld er de jo helt friske og meget saftige - i hvert fald i et stykke tid endnu.
      Varmen har været så ekstrem i år for andet år i træk. Det er bare for meget. Lige nu er det perfekt;´men det varer nok ikke så længe, før vi skal have varme på igen herinde.

      Delete
    2. Hehe :-)
      Det hedder en ham, hammen og flere hamme, såmænd :-)

      Delete
    3. Se, det tænkte jeg faktisk; men syntes at det lød forkert. Ved en hastig søgning på nettet kunne jeg ikke finde noget svar - så tak for det, Ellen!

      Delete
    4. Denne er rigtig god i en snæver vending, hvis man er i tvivl om et eller andet: http://retskrivning.dk/ro/ro.htm

      Delete
    5. Tak skal du have, Ellen. Det er blevet gemt som en favorit side.

      Delete
  5. Underligt at I har haft for meget varme hele sommeren og vi har haft for meget regn her i Holland. Næste gang det sker laver vi en lille byttehandel.

    Adw jeg vidste ikke der fandtes slanger i Canada... 8-/ Som om det ikke var nok med bjørne og pumaer skal man nu også til, at frygte for slanger på ferierne derovre?! Jeg rejser mest til BC så jeg må vist lige google 'slanger' i de områder.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ville være helt perfekt, hvis vi sådan lige kunne bytte lidt.
      Joe, der findes jo mange slags vilde dyr her. Det er jo et meget stort land - rent geografisk - så dyrelivet er vel lidt forskelligt i de forskellige provinser. Jeg er helt sikker på, at der findes flere forskellige slangearter i BC; men det har du sikkert allerede fundet ud af, hvis du har google det. Hvis du som jeg ikke kan lide slanger, er det en ting. Noget andet er, at du ikke behøver at være bange for dem, hvis de ikke er giftige.

      Delete
  6. Kære Lene, ja det er lang tid siden sidst, det har det været både for din og min blog. For mig, begynder energien at vende tilbage efter en lang sygdomsperiode.
    Jeg håber, at dit fravær kun skyldes travlthed og at du er ved at være klar til den tilstundende højtid.

    Hilsen fra Holland

    ReplyDelete

Tak fordi du kiggede ind! Kommentarer er altid velkomne.